KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
Zondag morgen in het Limburgse Veulen kwamen er 10 zijspannen opdagen om de laatste proef om hun kampioenschap te betwisten. Het circuit werd op zaterdag gespaard en dat was blijkbaar de enige juiste beslissing. Het circuit was op sommige plaatsen wat bewerkt en dat maakte dat er een perfect berijdbare omloop voor de wielen van de karren en solo's kon worden geschoven. Dikke pluim aan de organisatoren. Het was meteen ook de laatste wedstrijd van het seizoen 2017 binnen de VMCF federatie en ook de laatste proef om het Belgisch kampioenschap bij de zijspannen.
De Sidecarcross of Nations is achter de rug, met een schitterende derde plaats voor België. In Engeland, dit weekend, probeert de Belgische solo-ploeg tijdens de Motorcross of Nations , het minstens even goed te doen. Hét perfecte bruggetje aldus, naar de voorstelling van een nieuw boek. Over motorcross, uiteraard ! Vrijdag al, werden in het Engelse Matterley Basin door FIM prijzen uitgereikt. Motorgazet hoofdredacteur Frank van Hoydonck werd er gehuldigd als beste motorcross journalist van het jaar 2017. Motorgazet, het meest complete en actueelste gedrukte motorblad van de lage landen, is tot nader order, het enige Nederlandstalige motorsportmagazine dat nog steeds wekelijks heel veel aandacht besteed aan de zijspancross, naast alle andere motorsporttakken uiteraard.
Sedert 1997 brengt Motorgazet ook jaarlijks een ‘Jaarboek der motorcross’ uit, met daarin de jaaroverzichten, uitslagen en foto’s van alle motorcross-competities binnen FIM en alle Nederlandstalige federaties. Ook de zijspannen komen er uitgebreid aan bod.
Maar er werd uiteraard ook al gecrosst voor 1997 ! Het eerste Belgische kampioenschap motorcross (500 cc) dateert van 1946, met als kampioen Victor Govaerts. Het eerste Belgische kampioenschap zijspancross vond plaats in 1951, met als kampioen Karel Dom. Over de geschiedenis van de Belgische zijspancross wordt overigens op 2, 3 en 4 nov. 2017 een tentoonstelling georganiseerd in het Westvlaamse dorpje Klerken. Maar hierover later meer !
Eerst een boek, dus : Motorcross 1947 – 1980 , de hele geschiedenis.
Het seizoen 2017 is amper voorbij, maar toch gonsde het al enkele weken van de geruchten in de wandelgangen van het mondiale zijspancross circus. Als we het allemaal hadden geloofd, dan zaten er rijders tussen die zelfs met drie co-piloten zouden starten in 2018 ! Daniel Willemsen was de eerste die naar buiten kwam : Drie weken geleden al maakte hij bekend dat de samenwerking met Robbie Bax nog een jaartje doorgaat. Ook wereldkampioen Etienne Bax schepte een paar dagen na het behalen van zijn wereldtitel, al enige klaarheid : Er zal in 2018 nièt meer worden samen gereden met Nicolas Musset !
Enkele dagen geleden kwamen we uit welingelichte bron te weten dat ook Marvin Vanluchene voor 2018 reeds een nieuwe co-piloot had. Nieuws, dat door de betrokkenen zelf vandaag werd bevestigd. In 2018 trekken Vanluchene & van den Bogaart samen ten strijde, met startnummer negen.
Michelle Bouws concentreerde zich afgelopen weekend in Italië vooral op team België, dat - na het wegvallen van Jan Hendrick en Ben Adriaenssen , eind vorig jaar - met een quasi compleet nieuw team voor een zo goed als onmogelijke opdracht stond : De landentitel, behaald in Gueugnon eind 2016, verdedigen. Vanluchene-vd Bogaart, Sanders-Soenens en Dierckens-Rostingt weerden zich als duivels in een wijwatervat, en met een derde plaats nà het onoverwinnelijke Nederland en het verrassende Frankrijk, maar voor podiumfavorieten Tsjechië en Engeland, werd de bronzen medaille in de wacht gesleept. Een schitterende beloning voor team België dat op zondag in Italië toch wel enkele hete hangijzers tegen kwam onderweg. De verrichtingen van onze Belgen én de vele meegereisde supporters, zijn te zien en te horen bij de gele knop 'Extra', in het beeldverslag van onze Nederlandse Michelle Bouws. Waarvoor heel veel Belgische dank !
Onder een lekker najaarszonnetje boden zich in Wingene , ondanks het kampioenschap beëindigd is, toch maar mooi 20 zijspanteams aan, waaronder verschillende occasionele teams, en enkele nieuwe namen onder het MCLB firmament. Dat Boussy-Boxtaele beide manches met ruime voorsprong wonnen, wekte geen verbazing. Ook de twee tweede plaatsen van Delmotte-Verbrugghe waren geen echte verrassing. Nico De Soete-Robin Wille waren middels een 3 – 5 score, de derde mannen op het A-podium.
De laatste proef of beter gezegd de finale proef kreeg zijn verloop in de Kwezelstraat in Lummen waar we met de Paastrofee al te gast waren. Fun MX en MC De Buiting sloegen de handen in elkaar om deze wedstrijd te organiseren. Een goede zet zo bleek op het einde van de dag. Alles was piekfijn geregeld met vuurwerk en al bij de finish van de kampioenen. Het circuit was gedeeltelijk anders uitgetekend. De ene vond het prima zo en de andere vond dat het had moeten blijven zoals bij de Paastrofee. Persoonlijk vond ik het zelf beter enkel die wave sectie die voor veel valpartijen zorgde had ik er uit gelaten en vervangen door een springbergje maar de organisatie vind dat er ook iets voor de technisch iets meer onderlegde piloten moet inzitten. Ondanks de mist die er 's morgens hing kregen we een wondermooie dag, een stralend zonnetje kwam te voorschijn rond het middag uur en maakte alles ook feestelijker. Ook de grote feesttent was knap aangekleed. Wat kon en zou een top organisatie kunnen kelderen ? Misschien enkele tussen aanhalingstekens natuurlijk het niet zelf kennen van de reglementen door de VLM persoonlijkheden of verantwoordelijken want er was commotie op het eind van de dag en niet enkel bij de zijspannen. Jammer was het te horen dat de Gielkens broers niet op gesprek wilden gaan op de bus om de situatie van Houtvenne uit te klaren.
GOUD VOOR NEDERLAND , BRONS VOOR BELGIE.
Voor Nederland kon er nog weinig verkeerd gaan in heat drie, maar voor de Belgen was het er op of er onder , wilden ze nog een podiumplaats halen. Bax-Kunnas startten op kop, gevolgd door Sanders-Soenens, Giraud-Mucenieks, Cuche-Cuche en Brown-Chamberlain. Vanluchene-vd Bogaart kwamen vanaf rij twee als negende uit het startgewoel , maar kwamen al op de eerste steile helling in de problemen. Door een plensbui vlak voor de start, was het spekglad geworden en geraakte de goed gestarte Ier Neil Campbell de helling niet op. Vanluchene die er vlak achter kwam , verloor hierdoor meteen vier plaatsen .
NEDERLAND OP SCHEMA.
De tweede manche begon precies als de eerste, met Nederland aan het bewind. Dit keer waren het Willemsen-Bax die de kopstart namen, voor Sanders-Soenens, Wilkinson-Chamberlain, Auvray-Musset, Hermans-van Gaalen en alweer die duivelse Italiaanse Lasagna-broers. Dierckens-rostingt kwamen vanaf rij twee, na één ronde als elfde door. Engeland, Frankrijk en Tsjechië hadden hun zware kanonnen S. Brown, V. Giraud en T. Cermak vanaf de tweede rij laten starten. Die mochten dus, net als Dierckens, vol aan de bak in een razende achtervolging.
De openingsheat werd al om 11 uur verreden. In de eerste bocht al vlogen de vonken er af en het was een wonder hoe Vanluchene & van den Bogaart die in de verdrukking kwamen, er in extremis in slaagden om de combinatie met de wielen aan de grond te houden, en nog als vijfde uit het geharrewar tevoorschijn te komen. Bax-Kunnas kozen meteen het hazenpad, voor Auvray-Musset. De Franse rijder steeg boven zichzelf uit, en bracht in de slotfase zijn achterstand op Etienne Bax zelfs terug tot drie seconden. Tweede plaats voor Guenady Auvray, en meteen de eerste verrassing van de dag. Vanluchene-van den Bogaart, hadden een paar ronden nodig vooraleer de bibber uit het lijf was, maar daarna gooide de Belgische equipe zich vol overgave in de strijd.