Het heeft er alle schijn van dat we straks in Kester de compleet tegenovergestelde situatie krijgen als tijdens de Grand Prix van Schwedt (D) afgelopen weekend : Daar was het de ganse week schitterend weer geweest, maar begon het op zaterdagochtend te regenen dat horen en zien verging en de wedstrijden uiteindelijk zelfs in de loop van de namiddag dienden geschorst te worden.
In het Pajottenland echter , heeft het de week voorafgaand aan de wedstrijd geregend, en zie : Vanaf vandaag vrijdag schijnt de zon boven de Kesterheide, en alle meteo-websites zijn het er roerend over eens : Die zon blijft er staan, de rest van het weekend.
En dat is uiteraard volkomen terecht, want de organiserende AMc Dworp heeft opnieuw kosten noch moeite gespaard om de motorcross-liefhebbers waar voor hun geld te bieden, zowel in de BK-Inters klasse, als in de BK-zijspan categorie. En dié interesseert ons uiteraard het meest.
Voor de zesde GP van 2013 zijn we voor het eerst dit jaar te gast in België. De Horensbergdam te Genk is de plaats van afspraak. Deze wedstrijd gaat door in het weekend van 22 en 23 juni. De vrijgegeven deelnemerslijst kan je bekijken bij 'Extra'.
Eindelijk is het zover, Danny Van der Linden haalt de eerste trofee van het jaar binnen. Na twee tweede plaatsen, kaapte hij tijdens de GP van Schwedt de Sidecarcross.be pronostiek weg. Luc Van der Aa zat hem met gelijke punten kort op de hielen, maar door een latere ingave moet hij tevreden zijn met de 2e plaats. Robert van Arkel vervolledigt het dagpodium. Door zijn winst wipt Danny ook naar de eerste plaats in de kampioenschapsstand. Dikkie vanden Heuvel tuimelt in de stand terug naar plaats vier na een teleurstellende 40ste plaats in Schwedt. Volgende week maandag gaat de volgende pronostiek, die van Kramolin, alweer open.
Met de Belgische hoogmis van de motorcross voor de deur, mailden de organisatoren van Kester ons de deelnemerslijst door. Deze kan je bekijken bij 'Extra'.
In laatste instantie hebben ook de mannen die momenteel mee het mooie weer maken bij MCLB, Nico de Soete en Jordan Waerniers zich aangemeld, met startnummer 66. En van WK-rijder Benny Clé vernemen we ondertussen dat ie straks in Kester aantreedt met Larris Hendrickx als passagier.
De tweede manche was iets minder spannend dan de openingsheat, maar daarom niet minder mooi.
Bax-Stupelis reden opnieuw van start tot finish aan de kop, maar kregen de ganse wedstrijd een verrassende Jan Hendrickx achter zich aan. De Belgische kampioen was nooit verder dan vijf seconden uit de buurt van winnaar E. Bax en de tweede plaats was dan ook meer dan verdiend.
De eerste reeks, was er eentje voor overlevers. Op een bijzonder zware zandbaan, bezaaid met diepe en verraderlijke sporen, en moeilijk te nemen hellingen , werden de rijders gaandeweg nog es extra op de proef gesteld door her en der gestrande rijders die voor nog wat extra hindernissen zorgden.
Het speelde allemaal geen enkele rol voor Bax-Stupelis die van kop tot finish, met zichtbaar gemak en ruime voorsprong, aan de leiding reden, en de manche glorieus op hun naam schreven.
Er werd 'geshoveld' , geschopt en geschept op zondagochtend in Schwedt en de dreigende grijze hemel hield zijn regen gelukkig in. In het verkorte programma dienden om half tien de 21 teams uit groep A de baan op en die kregen een half uur om een snelle ronde neer te zetten : De vijftien snelsten werden weerhouden voor de race straks deze namiddag. Nummer zestien kreeg als troostprijs de eerste reserveplaats toegewezen.
Opvallendste feit : In groep A spelden Etienne Bax en Daniël Willemsen iedereen de wet op de ietwat verzopen zandbaan. En in groep B waren het, alweer, de jeugdige Zweden Stenborg - Nielsen die hoge ogen gooiden, ondanks zij met hun linkse span allerminst in het voordeel waren.
Het was de ganse week lekker geweest in het Noordduitse Schwedt en de organiserende club had er alles aan gedaan om hun mooie crossbaan netjes te prepareren. Alles zag er dan ook piekfijn uit op zaterdagochtend om 7 uur. Maar toen begon het te regenen. Eerst nog voorzichtjes , en er viel tijdens de vrije trainingen nog wel lekker te rijden. Maar toen werden de hemelsluizen wagenwijd open gezet en niemand vond de sleutel om ze weer dicht te draaien. Het werd zodanig erg dat er tijdens de Pre Kwalificatie in groep B nog slechts moeizaam te rijden viel. In de training die daarop volgde voor de Quads werd na een tiental minuten het programma door de koersdirectie geschorst. Crossen was in dergelijke omstandigheden niet meer mogelijk.