KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
Na hun eerste wereldtitel in 1984 , was er geen stoppen meer aan de combinatie Bachtold-Fuss. In 1985 lag het Zwitserse koppel al van meetaf aan op kop. Er verschenen trouwens alsmaar meer ééncilinder tweetakten op de omlopen, dat jaar. Bachtold-Füss verzekerden zich één wedstrijd voor het einde, reeds van de wereldtitel, in het Oostenrijkse Feldkirch. De Nederlanders August Muller-Henk van Heek werden tweede ,op een . . . ééncilinder tweetakt Honda 500 cc,in een VMC-frame. Slechts één Belgisch team ging de strijd nog aan in het WK van 1985. Daniël van Bellinghen en Karel Torfs werden in hun laatste seizoen op WK-niveau ,op hun zware viertakt tweecilinder Yamaha eervol twaalfde!
Ook in 1986 waren de Zwitsers opnieuw onklopbaar. Het Zwitserse koppel had zo véél zelfvertrouwen , dat ze reeds vanaf de openings Grand Prix,in Engeland, aan de start verschenen met achteraan op hun crossbroek de opschriften ‘hattrick Hansi’ en ‘hattrick Fritz’. Dàt is pas durven !
Het wereldkampioenschap zijspancross werd in 1980 boven de doopvont gehouden. 2020 had een glorieus jubileumjaar moeten worden voor deze motorcross-discipline, doch het draaide helaas anders uit. Het jubileumjaar viel in het water en er werd zelfs helemaal géén WK verreden in 2020. Bij www.sidecarcross.be laten we deze mijlpaal echter niet ongemerkt voorbij gaan,en blikken we geregeld terug op de veertigjarige geschiedenis van het wereldkampioenschap zijspan motorcross. De eerste wereldkampioene n Bohler-Müller, Van Heugten-Kiggen en Bollhalder-Busser passeerden reeds de revue. Laatstgenoemden waren de eerste Zwitsers die wereldkampioen werden , in 1982 en 1983. Het was meteen het begin van ruim een decennium Zwitserse machtsontplooiing in deze spectaculaire MX-discipline. Bollhalde & Busser deden in 1984 niet meer mee, en werden opgevolgd door hun landgenoten Hansi Bachtold en Fritz Fuss, die maar liefst vier jaar naeen de wereldtitel zouden veroveren, op de legendarische EML – Jumbo tweetakt tweecilinder . Een uniek verhaal.
De Franse zijspancross-scene kreeg de afgelopen jaren zware klappen te verwerken. Zowel Anthony Mecene, de broers Barat, als Valentin Giraud leken in de wieg gelegd om de wereldtop te bereiken. Dat er na vier decennia WK zijspancross eindelijk es een wereldtitel naar Frankrijk zou gaan de eerstkomende jaren, leek een aan de zekerheid grenzende waarschijnlijkheid. Helaas, het noodlot besliste er anders over. Zware blessures noopten zowel Mecène,als Barat, als Giraud,vroegtijdig de helm aan de wilgen te hangen. De Franse zijspancross-sport werd op een paar jaar tijd compleet onthoofd,en doet anno 2021 alle moeite van de wereld om terug uit het dal te klauteren. In Frankrijk gaat men er alvast van uit dat er zal gezijspancrosst worden in 2021 ! De Franse federatie FFM stelde reeds het nationale team voor de Sidecarcross of Nations (voorzien voor 2 en 3 okt. 2021 in Gueugnon Dardon ) samen, en bracht haar zes pionnen afgelopen weekend bijeen in het Zuidfranse Tordères, in de buurt van Perpignan, vlakbij de Frans Spaanse grens. De teams T. Hamard - A. Tourbier, de broers Chanteloup en de piepjonge beloftevolle broers Prunier kwamen er tesamen voor een teambuildingsweekend. Er werd nog niet gecrosst in Zuid-Frankrijk ,maar vooral aan de fysieke paraatheid van de Franse sidecaristen gewerkt. Franse zijspancrosshoop dus, in deze onzekere tijden waarbij momenteel nog niemand weet waar het dit seizoen zal naartoe gaan met de motorcross-competities in binnen en buitenland. De foto's (bij de gele knop Lees meer) zijn van de hand van Laura Brard. Waarvoor onze diepste dank !
Bij DSM in Alken staat momenteel ook een complete viertakt TM 620 cc in een glimmend VMC frame te koop. Bouwjaar 2017 ,en slechts 35 rij-uren op de teller. Startklaar ! Contact by DSM Crosscenter, Heiligenbornstraat 50, 3570 in Alken. tel 011 314 337 ofemail info@crosscenterdsm.be . Foto's bij de gele knop 'Lees meer' .
Bij DSM in Alken staan momenteel ook twee beauties van zijspancrossframes te koop : Een ex Ben Adriaenssen WSP frame (voorzien om een Husqvarna motorblok in te bouwen uiteraard) van het bouwjaar 2016. Het frame heeft een compleet nazicht gehad, staat 100% in orde, en is voorzien van wielen,schokbrekers, luchtfilterkast, remmen, uitlaat ,enz.. Enkel nog motorblokje inbouwen en klaar is Kees. Hetzelfde geldt voor het WSP frame van een jaartje jonger, bouwjaar 2017 dus. Slechts 45 rij-uren op de teller,en volledig in orde om in te pakken en ermee weg te wezen. Alle info op het gekende adres : DSM,Heiligenbornstraat 50, 3570 Alken, tel 011 314 337 of email info@crosscenterdsm.be Foto's bij de gele knop 'Lees meer' .
Het gekende huis DSM crosscenter in Alken,heeft momenteel flink wat zijspanmateriaal in de aanbieding.
Er staat vooreerst een complete VMC Husqvarna AMS 665 cc, bouwjaar 2020 gestald,met . . . nul meter op de teller. Brand new dus.
Daarnaast biedt DSM ook enkele motorblokken Husqvarna AMS te koop aan, allen met nul uren op de teller en volledig nagezien door de gerenommeerde zijspanspecialist AMS.
1 x Husqvarna 610cc
1 x Husqvarna 665cc
1 x Husqvarna 680cc met AMS carters
1 x Husqvarna 700cc met AMS carters
1 x Husqvarna 630cc met 6 versnellingen
Alle info : DSM crosscenter,Heiligenbornstraat 50, 3570 Alken. Tel 011 314 337 of email : info@crosscenterdsm.be
Foto's bij de gele knop 'Lees meer'
Onlangs overleed noorderbuur Andre Godschalk, die vooral in de seventies & eighties één van de betere Nederlandse co-piloten was in de internationale zijspancrosswereld. Het scheelde geen haar, of André Godschalk lag mee aan de basis van de allereerste Belgische mijlpaal in het wereldkampioenschap sidecarcross, halfweg de jaren ’80 ,doch brute pech besliste er toen anders over.
André Godschalk werd geboren op 12 augustus 1953. Twintig jaar later,halfweg 1973, werd Godschalk’s talent als co-piloot opgemerkt door toenmalig Nederlands topper Broer Dirkx. Dirkx ‘ vaste co-piloot Henk Mensinck was geblesseerd, en de jonge Godschalk werd aan de zijde van de ervaren Dirkx voor de leeuwen geworpen in het internationale circuit. Dat beviel beiden erg goed, en in 1974 verschenen ze opnieuw samen aan de start. In april 1974 raakte Godschalk echter zélf geblesseerd,en werd zijn plaats opnieuw ingenomen door Mensinck. Het was voor Godschalk meteen het begin van een lange rijkgevulde zijspancarrière. De jaren erop acteerde Godschalk o.a. aan de zijde van Han Vels, Rikus Lubbers, August Muller en Ton van Heugten. Niet de minsten dus ! In 1986 koppelde co-piloot André Godschalk zijn lot aan onze Belgische WK-rijder Luc Descheemaeker. Een eervolle dertiende plaats in de WK-eindstand deed beiden ertoe besluiten in 1987 opnieuw samen op pad te gaan. Het seizoen 1987 begon slecht voor het koppel Descheemaeker-Godschalk. .
Met al het huidige getouwtrek over de maatregelen en het reisadvies ivm de Covid 19-pandemie , en het winterweer hier in België , lijkt dit momenteel een vrij ingewikkelde kwestie. Deze twee Zwitserse jongeren liggen er alvast niet van wakker. In hun achtertuin in Schweizersholz, in de buurt van de Bodensee, werd wat sneeuw geruimd , een trainingstrack aangelegd, en probleem opgelost. Life can be easy. Geef toe, het levert prachtige, bijna sprookjesachtige beelden op in het feeërieke witte Zwitserse sneeuwdecor.
De jonge broers Nevio en Jano Käser (amper elf en tien jaar jong ! ) rijden – tegen de Zwitserse tradities in – met een rechts zijspan , en zijn voor alle duidelijkheid geen familie van Adi Käser die in de nineties vier keer wereldkampioen werd (aan de zijde van Andreas Fuhrer). Laat ons hopen dat het spreekwoord ‘jong geleerd is oud gedaan’ hier van toepassing is, en we binnen enkele jaren opnieuw een Zwitserse equipe in de frontlinie van het wereldkampioenschap mogen verwachten. Good luck guys !
Filmpje bij de gele knop ‘Extra’ . (met dank aan Gisela Käser-Rotach voor de foto’s)
Vandaag overleed op 77-jarige leeftijd Joël Robert (° 26 nov 1943 ), bijgenaamd ‘Monsieur Motocross’. Nee , hij was inderdaad geen zijspancrosser. En nee,hij is ook nooit co-piloot geweest in het zijspan ! Toch kunnen we de dood van dit Belgische motorcross icoon ook in de zijspancross wereld niet onopgemerkt laten voorbij gaan. Dat mag alvast blijken uit bijgevoegde foto.
Mijn persoonlijke verste herinneringen aan Joël Robert gaan terug naar het einde van de sixties. Vader was ‘fan’ (toen heette dat nog gewoon supporter) ,en droeg een supporterspetje van Joel Robert met de typerende regenboog er doorheen. We schuimden alle motorcross-wedstrijden af waarvan de afstand heen en terug, van huis af, in één dag te overbruggen was. Op het rennerspark mocht ik wel es op de schoot bij Joël Robert. Er zijn geen foto’s van , dat was toen nog ‘geen mode’. ‘Mec, tu vas devoir manger beaucoup de sandwiches’ ,sprak Joël me toen toe, en blies een stevige nicotine rookpluim in mijn gezicht. Ik beefde als een riet, en durfde me amper te bewegen. Op de schoot bij God himself ! Het leek wel een mirakel, in mijn kinderogen.
Joël Robert werd zes keer wereldkampioen ,in de 250 cc klasse. Drie keer op het Tsjechische merk CZ, drie keer op een Suzuki. Enkel Antonio Cairoli en Stefan Everts zouden dit exploot, veel later , nog overtreffen. Hendrik Conscience leerde zijn volk lezen,zegt men. Wel,Joel Robert leerde zijn volk motorcrossen !
Jong geleerd is oud gedaan. Zo dachten ook de Westvlaamse broersDemuynck er over, enkele jaren geleden. Ondertussen zijn beiden de linkse Kawasaki 85 cc reeds flink ontgroeid, en verplaatsen zich heden ten dage met groter en zwaarder materiaal. De Kawa belandde lekker warm onder de dekens in de schuur en heeft aan één trap genoeg om zich van zijn beste kant te laten horen. Startklaar dus, en te koop voor het zachte prijsje van 1500 €. Alle info via 0491 0879 62 (Jerry).