KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
Een levend uithangbord voor de zijspancross,zo mag je Jason Vandaele uit het Westvlaamse Pittem zeker omschrijven. Vandaele, regerend Belgisch kampioen zijspancross, is sedert een jaar aan een voorzichtige comeback bezig op het allerhoogste niveau en wil graag volgend seizoen nog es alles op alles zetten in het wereldkampioenschap. En passant is Vandaele niet te beroerd om geregeld aan de start te verschijnen op een VLM of een MCLB-wedstrijd,en neemt zelfs deel aan alle VLM-wedstrijden tellend om het Belgisch kampioenschap zijspancross. Met andere woorden, overal waar Jason Vandaele kàn publiciteit maken voor de Belgische zijspancross,dan doet hij dat ook. Respect met de hoofdletter R dus voor onze nationale kampioen, en zeker ook voor zijn stuntmaatje Birgen Beernaert. Beernaert, zelf een begenadigd co-piloot in een niet eens zo ver verleden,is al een paar jaar ‘out of competition’, maar was er als de kippen bij om te assisteren bij het waanzinnige idee van Jason Vandaele om te proberen een backflip te maken met een zijspan. Twee jaar ondertussen – waarin ook enkele andere kandidaat co-piloten de revue passeerden – zijn Vandaele en Beernaert aan het testen , en in die tijd hebben ze reeds ruim honderd geslaagde jumps achter de rug. Vandaele en Beernaert schoven, op hun trainingssite, zelfs al eens het landingsluchtkussen aan de kant om na hun backflip te landen op de harde ondergrond. Een onmogelijk geachte missie die ze tot een goed einde brachten , maar die voorlopig nog onvoldoende in de vingers zit om aan het grote publiek te demonstreren.
Enfin, wat we zaterdagavond en zondag te zien kregen van Vandaele en Beernaert grensde in elk geval aan het ongelooflijke.
Vijftien teams hadden zich op zondagochtend aangemeld voor de Support Class, het nevenprogramma van de Grand Prix op zondag. Koen Grondman en Jens Vincent, ze hadden op zaterdag al een manche gewonnen in de NK Nationalen race in Lommel, maar pech hield hen toen weg van het dagpodium, waren er op zondag opnieuw bij, in de Support Class. En het werd algauw duidelijk dat ze uit waren op revenge ! Grondman en Vincent staken de eerste manche op zak, voor Marco en Robin Könst en Bart vd Bulck en Dagwin Sabbe, die het eerste Belgische koppel waren. Bevers-Caethoven en Vaes-Swennen haalden eveneens nog de top vijf.
De tweede manche werd verreden na de huldiging van de Grand Prix, en voor de start werd het circuit nog es onder handen genomen. Desondanks bleef het een zware bedoening. Marco en Robin Könst zorgden ervoor dat de rollen nu werden omgedraaid. Zij wonnen de tweede heat voor een sterk rijdende Vaes-Swennen en Grondman-Vincent, en dat waren meteen ook de drie kandidaten voor de huldiging die plaats vond op het WK-podium. Onze fotografen Braïn en François waren bij de pinken maakten er een prachtige reportage van.
De Nationalen die strijden om het KNMV kampioenschap mochten op zaterdag al, als eersten hun wedstrijd afwerken in Lommel. En dat werd meteen een Belgisch succes : Kevin van Vaerenbergh trok de zege naar zich toe, voor vader en zoon van de Venne die tweede werden. Ruben van Werven-Nick Maas ontkrachtten zaterdagmiddag meteen al de stelling dat er met een zijspan niet kan worden ingehaald in Lommel, en reden zich zomaar van de zesentwintigste naar de derde plek, na een turbulente openingsronde, waarin de eeuwig jonge Gerrit van Werven de kopstart had gepakt. ! De piepjonge broers Verhees, die in de tijdstraining nog sterk voor de dag kwamen , zagen hun wedstrijd in rook opgaan wegens een kapotte versnellingsbak. Marvin Reipen-Nick Vanhamel werden,naast winnaar Van Vaerenbergh,op plek acht het tweede Belgische teambinnen de top tien.
In de herneming waren het Grondman-Vincent (uitgevallen in reeks één) die het laken naar zich toe haalden, voor R. van Werven- N. Maasen K. van Vaerenbergh – D. van Dijk die zich verzekerden van de eindzege. De piepjonge broers Verhees,die voor deze tweede heat de machine van René Stalman mochten lenen, verbaasden vriend en vijand met een vierde plaats. Enrico Meulebroek,met onze Belgische bijrijder Jimmy Horyon werden nu vijfde.
De zegebloemen waren voor Kevin van Vaerenbergh en Dirk van Dijk,die op die manier – met nog twee races te gaan – hun leidersplaats in de tussenstand van het KNMV Nationalen kampioenschap nog wat verstevigd hebben. R. Van Werven – N. Maasen Pierre en Nick van der Venne mochten mee naar de huldiging.
Jason Van Daele en Birgen Beernaert warmden het publiek op perfecte wijze op voor heat twee, door op het middenveld nog een drietal sidecar backflips te demonstreren. Een stunt waar de mensen met open monden naar stonden te kijken, alvorens het startschot van heat twee weerklonk. De manche ging op turbulente wijze van start . Bax-Cermak leken de kopstart te gaan pakken maar gingen kopje over in de eerste bocht. Hermans-Musset en Veldman-Janssens die er vlak achter kwamen konden de spartelende WK-leiders niet ontwijken en haakten met hun machine vast aan die van de gestrande Bax. Buitenom zette Kert Varik het gashendel helemaal open en wist zo de hole shot award van driehonderd euro op zak te steken. Willemsen-Lebreton, Vanluchene-Bax, ,wilkinson, Wijers en Heinzer waren de naaste achtervolgers. Vanluchene-Bax schoven in de tweede ronde door naar plaats twee,en gingen er samen met koplopers Varik-Kunnas vandoor. Ondertussen waren Veldman, Hermans en Bax als drie laatsten, op ruime achterstand , aan het karwei begonnen.
Onder een bewolkte maar zwoele hemel stopten Bax & Cermak de driehonderd euro op zak die verbonden was aan de hole shot award. Hermans,Willemsen, Varik en Veldman zagen het voor hun neus gebeuren. Bij de crash in het middenveld waren voor Devoldere-Kramar, Keuben-Rietman en Vos-susebeek de voornaamste slachtoffers. Gelukkig zonder al te veel lichamelijk leed. Vooraan hield Etienne Bax het tempo strak. K. Varik en K. Hermans die na enkele ronden van plaats wisselden, D. Willemsen en J. Veldman bleven hangen op een kleine tien seconden. Daarachter kwam een groepje waarin Vanluchene-Bax gevangen zaten tussen de linksen S. Brown, M. Heinzer en B. Wilkinson die in de beginfase de betere sporen vonden. Vanluchene verzeilde op plek negen ! Nog even lter volgde het peloton dat werd aangevoerd door Tim Prümmer en Jarno Steegmans. Naarmate de wedstrijd vorderde werd de kopgroep uitgedund, en bleven enkel nog Bax-Cermak over samen met Veldman-Janssens die waren genaderd tot op vier seconden. In de slotronde begon de motor van Veldman echter te sputteren en reed Etienne Bax naar de overwinning. Veldman wist nog als tweede de race te overleven. Iets verder kwamen Varik en Kunnas als derde over de streep. Hermans-Musset hadden ondertussen de kopgroep moeten laten gaan, en kregen in de slotronde nog het bezoek van een herboren Vanluchene-Bax, die de vierde plek nog wisten af te snoepen.
Met vierendertig aanwezige teams, dienden er naast de twee reservisten , ook twee definitieve afvallers te worden aangeduid tijdens de kwalificaties. Onder een zwoele drukkende grijsblauwe lucht ging om drie uur groep A de wei – lees de zandbak – in. Bax-Cermak pakten binnendoor de kopstart, gevolgd door Vanluchene-Bax, Hermans-Musset, Van Werven-vd Bogaart en Wilkinson-Millard. Lang duurde deze situatie niet. Koploper Etienne Bax kreeg algauw Koen Hermans aan zijn broek, en beide teams zonderden zich af van de rest. Wilkinson volgde op respectabele afstand op drie. Daarachter streden Van Werven-vd Bogaart, een verbluffende Prümmer-Steegmans en Kops-de Louw een hevige strijd om plaats vier. Vanluchene waren we vooraan ondertussen kwijt : stuurdemper geblokkeerd , stuurdemper een trap van een crosslaars verkocht, en daarna met lichte tred de weg vervolgd vanaf de laatste plaats. Ondertussen waren Leferink-Beleckas (tot stilstand gekomen in de eerste bocht) aan een onwaarschijnlijke remonte begonnen.
Hermans-Musset namen vooraan ondertussen gezwind de koppositie over, wonnen de heat,maar bleven de ganse race de hete adem van Etienne Bax in de nek voelen. In de tweede koershelft vielen de slachtoffers : Van Werven-Bax zagen een topklassering in rook opgaan toen hun motorblok het begaf. Idem voor Wilkinson-Millard die zich met een hevig rokende machine nog als achtste over de finish sleepten. Tim Leferink knokte zich van de allerlaatste plaats finaal terug naar een onverhoopte derde plaats. Tim Prümmer-Jarno Steegmans kwamen binnen langs de grote poort met een magnifieke vierde plek, net voor . . . Vanluchene-Bax die met een gebrekkige stuurdemper en een gigantische inspanning in de slotronden, toch nog naar plek vijf wisten door te schuiven. Waarmee de meubelen gered waren. Jong Hollands geweld – met een Belgisch tintje vd Lagemaat-de Veene (weer es slecht gestart) en Kops-de Louw plaatsten zich probleemloos op zes en zeven. Wisselink-Tourbier kwalificeerden zich met de hakken over de sloot als twaalfde. Goeyvaerts-Gorris misten nipt de boot.
In groep B was het weer eens – wat had je gedacht – Daniel Willemsen die de kopstart nam, en meteen een gat sloeg op naaste achtervolgers Varik-Kunnas. Op enkele ronden tijd wisten die echter het gat met snelstarter Willemsen te dichten,en maakten alras aanstalten om de leiding over te nemen.
Er was nog absoluut geen sprake van facebook, en ook Twitter, Instagram, of Tik Tok moesten nog vele jaren wachten op hun geboorte, toen onze www.sidecarcross.be godfather John van den Eede er in 2002 al voor zorgde dat de Belgische zijspancross-scène hip en cool was, door het internet open te gooien voor de formidabele driewielersport, die zich toen in ons land op de vooravond bevond van een periode van hoogconjunctuur. www.sidecarcross.be was geboren. Gloria hallelujah ! En onze Belgische zijspancrossgoden Joris Hendrickx, Jan Hendrickx, Ben Adriaenssen en Sven Verbrugge klommen in de daarop volgende jaren naar de top van de world ranking in het zijspancrossen. www.sidecarcross.be stond er op de eerste rij met de neus bovenop. Maar ook de zijspanwedstrijden in de Belgische amateurfederaties werden daarbij niet uit het oog verloren. Ook anno 2022, twintig jaar verder, is www.sidecarcross.be nog steeds springlevend, en blijft er – vaak tegen beter weten in – alles aan doen om de Belgische zijspancross de aandacht te geven die ze verdient . Die “.be” staat nu eenmaal niet voor niets op het einde van de naam van onze website !
Belgisch langst bestaande motorcross website viert dus haar twintigste verjaardag, en dat mag uiteraard niet onopgemerkt voorbij gaan. Komend weekend wordt in Lommel het www.sidecarcross.be jubileum t-shirt gepresenteerd. Een limited edition uitvoering, waarmee u uzelf ongetwijfeld in the picture werkt – of alvast een vroeg nieuwjaarscadeau voor uw nonkel cross kunt aanschaffen - voor de ronde prijs van amper twintig euro. Uw lief zal u met open armen ontvangen wanneer u zaterdagnacht strontzat van de Lommelse feesttent in uw mobilhome arriveert,en ze merkt dat u getooid bent in dit onweerstaanbare jubileum T-shirt ! En bovenal : u steunt er het ultieme goede doel mee ! Het voortbestaan van the great old www.sidecarcross.be, hangt er vanaf ! Enkel in Lommel te koop dus, én in beperkte oplage. Op is op ! Een pashokje is niet voorzien, het passen gebeurt gewoon in open lucht. Dat doen voetballers trouwens toch ook, als ze truitje wisselen, niet ?!
We hebben er drie jaar moeten op wachten,maar komend weekend is het eindelijk opnieuw zo ver. The Belgian Sidecarcross Grand Prix is back ,en begint reeds – zoals in de goeie ouwe tijd – op vrijdagavond, waar op zwoele wijze het motorcrossfeest in Lommel wordt ingezet in de feesttent, met enkele verrassende optredens ! Op zaterdag zijn er de kwalificaties voor de Grand Prix, zijn er nevenwedstrijden om het Nederlands kampioenschap zijspancross categorie Nationalen ,is er ’s avonds een rijdersvoorstelling, een backflip met een sidecar als wereldprimeur (!), en live music met de formidabele band Prime ! Op zondag strijden de Quads om de Nederlandse kampioenschapspunten, zijn er twee manches voor de nevenreeks/Support Class Sidecars,en komt het hoogtepunt van het weekend, nl. de twee reeksen om de WK-punten ! Lommel is de derde Grand Prix dit jaar,nadat de heren sidecaristen eerder dit jaar al de degens kruisten in Nederland en in Tsjechië.
In de afgelopen twee wedstrijden is alvast gebleken dat de equipes van Etienne Bax-Ondrej Cermak en Julian Veldman-Glenn Janssens er met kop en schouders bovenuit steken. Veldman &Janssens kregen echter zowel in Markelo,als in de eerste heat in Loket met flink wat tegenslag af te rekenen, en zo leek het er op dat Bax-Cermak er een walkover zouden van maken in 2022,tot zij in de slotminuten van de Tsjechische WK-ronde eveneens door hun machine in de steek werden gelaten,en de situatie er eensklaps helemaal anders uit zag.
Uiteraard leiden dit weekend alle Belgische zijspancrosswegen naar Lommel waar,na drie jaar onderbreking, eindelijk nog eens een WK-wedstrijd voor de sidecars wordt verreden. Driewerf hoera dus ! Ook de randanimatie ,zowel op vrijdagavond, als op zaterdag en zondag is méér dan de moeite waard, zodat je er het ganse weekend waar voor je geld krijgt.
In eigen land hebben de VMCF en VLM sidecaristen een crossvrij weekend,en kunnen dus uiteraard ook deelnemen aan de nevenwedstrijd van de Grand Prix in Lommel,op zondag. GPS adres : Marie Curiestraat, 3920 Lommel.
Bij MCLB staat in Eeklo een kampioenschapsproef gepland,en daar zijn nog enkele teams in een felle strijd verwikkeld voor de titel, of de podiumplaatsen. De kampioenschapsstrijd ligt er, zowel in de A-klasse, als in de B-klasse, nog niet in een definitieve plooi. MC De Kleiduivels hebben in het Oostvlaamse Eeklo een weideparcours aangelegd met de nodige springheuvels. GPS : Pastoor Bontestraat 21, 9900 Eeklo,vlakbij het kanaal.
Ook in Oostenrijk wordt er nog es gezijspancrosst. In Feldkirch, dat tot eind jaren ’90 het vaste decor was voor de Grand Prix zijspancross in Oostenrijk, organiseert men komend weekend de tweede IMBA wedstrijd van het seizoen 2022.
Er zal in elk geval geen tijd voor verveling zijn in Lommel komend weekend, zoveel is zeker. Naast de WK-kwalificaties,zijn er op zaterdag twee reeksen om het Nederlands kampioenschap zijspancross Nationalen,die alom vijf voor half negen ’s ochtends de baan op gaan voor hun tijdstraining. De reeksen worden verreden om half twaalf ’s middags en om tien voor vijf in de namiddag. In deze categorie krijgen we ook verschillende landgenoten aan de start met Kim de Cock en Kevin van Vaerenbergh als voornaamste Belgische speerpunten.
Op zondag zijn er ,naast de wedstrijden om het WK, ook wedstrijden om het Open Nederlands kampioenschap Quads voorzien, en zijn er twee manches Support class (nevenwedstrijd) Sidecars, voor al wie niet aan de Grand Prix deelneemt. Ondertussen hebben zich dertien teams aangemeld voor deze Support Class,die op zondagnog kan worden aangevuld met de non qualifiers van de Grand Prix.
VLM teams kunnen aan deze nevenwedstrijd deelnemen met hun VLM licentie. VMCF en MCLB-licentiehouders hebben een afvaardiging van hun federatie nodig. Buitenlanders,of wie geen licentie heeft, dient terplaatse een dagvergunning te nemen. En hier komen de organisatoren flink in tegemoet !