KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
Niet enkel in Rudersberg werd er gezijspancrosst afgelopen weekend ! In eigen land ging , wegens het slechte weer, slechts één wedstrijd door. Dat was deVMCF-kampioenschapsfinale in Veulen. Zes deelnemers verschenen aan de start op een circuit dat de regenval goed had doorstaan. Vaes-Swennen hadden aanvankelijk de leiding in handen,maar uiteindelijk waren het toch Stefan Coen en Wim van Roy die de beide manches op hun naam schreven, en daarmee onderstreepten dat zij wel degelijk de verdiende kampioenen zijn bij VMCF. Vaes-Swennen werden twee, keer van kortbij tweede. Erwin Fransis en Joeri Fontaine werden twee keer derde. Samen met de nieuwe kampioenen Coen-Van Roy ,mochten E. Fransis-J. Fontaine mee naar de huldiging als vice VMCF- kampioen. Het spreekwoordelijke brons was voor Max en Mitch De Borger.
In Letland stond de finale van het nationaal kampioenschap op het programma. Die werd verreden op het WK-circuit in Cesis,en werd georganniseerd door ex-wereldkampioen Kristers Sergis die nog steeds tijd en energie stopt in het voortbestaan van de zijspancross in eigen land. D. Lielbardis kon met een ruime voorsprong aan de race beginnen,maar . ..moest op zoek naar een vervangende co-piloot voor zijn geblesseerde tweelingbroer Bruno.
Het was eigenlijk al voorzien voor twee jaar geleden, deze parade van vroegere WK zijspankampioenen ,toen men in september 2020 veertig jaar wereldkampioenschap zijspancross (1980 – 2020) extra in de kijker wou plaatsen. Covid 19 besliste er toen anders over, en ook vorig jaar werd er om dezelfde reden opnieuw niet gecrosst in Rudersberg. Dit jaar was het wél raak, al probeerde het weer er dit keer nog een stokje voor te steken. Het initiatief om veertig jaar WK zijspancross in de kijker te plaatsen kreeg er afgelopen weekend trouwens nog een extra dimensie bij : De organiserende club MSC Wieslauftal bestaat dit jaar maar liefst zeventig jaar, en er werd afgelopen weekend voor de zestigste keer een motorcross wedstrijd georganiseerd Am Königsbronhof. Een driedubbel jubileum als het ware. Mona Bauer, gepokt en gemazeld in de zijspancross, had mee haar schouders onder dit initiatief gezet, en was er in geslaagd om heel wat WK-toppers naar Rudersberg te krijgen. De voorziene zaterdagse trainingen vielen in het water, en de voorstelling van de ‘old stars of sidecarcross’ , werd verplaatst naar zaterdagavond in de feesttent.
Een schot in de roos, zo zou achteraf blijken.
Het waren verrassend Brown-Chamberlain die de holeshot pakten in reeks twee,voor Bax-Cermak en Vanluchene-Bax, die in de derde ronde door stootten naar de koppositie, en Bax-Cermak meenamen aan hun achterwiel. Stu Brown, terug gezakt naar drie,viel een ronde later uit. Vooraan legden Marvin Vanluchene en Robbie Bax er duchtig de pees op en liepen algauw een goeie tien seconden weg van Etienne Bax ,die op plek tweeduidelijk eieren voor zijn geld koos. Iets voor halffkoers slaagde Kert Varik er in om zich op plek drie te nestelen, maar daar eindigde de hoop voor de sympathieke Est. Dichter bij Etienne Bax komen lukte niet. Integendeel. Varik raakte steeds verderop en werd in de slotminuten zelfs nog voorbij gestoken door een niet afgevende Veldman-Janssens die finaal derde werden. Varik-Kunnas liepen even later als vierde binnen. Tegen die tijd waren Etienne Bax en Ondrej Cermak al uitbundig aan het vieren dat zij de nieuwe wereldkampioenen waren. De Grand Prix zege voor Vanluchene-Bax dus, de wereldtitel voor Bax-Cermak.
De start van de eerste reeks werd met een kwartier uitgesteld,en achterin werd een moeilijk berijdbaar deel van het circuit afgesloten. De regen bleef uit en het werd uiteindelijk een race met een normaal wedstrijdverloop. Bax-Cermak pakten meteen de kopstart, en kregen Brett Wilkinson en Stuart Brown achter zich aan . Niet meteen de namen waar een Etienne Bax schrik voor moet hebben. Daarbovenop haakten diezelfde Wilkinson en Marvin Vanluchene in de eerste ronde nog even in mekaar wat tot gevolg had dat koplopers Bax-Cermak na ammper drie ronden al vijftien seconden voorlagen op Vanluchene-Bax,die hadden afgerekend met Brown-Chamberlain. Ondertussen moesten Varik-Kunnas op plek vier hemel en aarde verzetten om Van Werven-vd Bogaart voor te blijven.
Het slechte weer heeft kwalijke gevolgen voor de motorsport. Na het annnuleren van de VLM wedstrijd in Broechem gisteren en het modderballet in Rudersberg,werd vanochtend ook de MCLB wedstrijd in Pamel afgeblazen,omwille van de hevige regenval.
Een regenachtige dag en een spekgladde omloop wachten de rijders deze namiddag op in Rudersberg ; Met eenenveertig teams was het weer lekker ouderwets druk , en diende er hard gereden te worden om bij de dertig uitverkorenen te geraken. Net voor de start in groep A gingen de hemelsluizen open boven Rudersberg en veranderde de omloop in een modderpoel. Bij de start scheen de zon opnieuw,maar het kwaad was ondertussen geschied. Vanluchene-Bax pakten de holeshot , voor Varik-Kunnas en daar kwam verder geen verandering meer in. De goed gestarte Marco Heinzer viel al na één ronde uit wegens een defecte benzinepomp. Mulders-van de Wiel die meteen voorin het goeie tempo hadden te pakken, vonden de juiste sporen en wisten hun derde plaats te behouden,tot de race twee ronden voor tijd werd afgebroken, omdat er achterin het circuit te veel rijders vast zaten in de modder, en de weg versperden. Brown-Chamberlain lag toen vierde, de Esten Reesna-Niitsoo vijfde. Hermans-Musset,vast gereden in de openingsfase,wisten terug op te klimmen naar plaats zeven, voor een hevig rokende Gert Gordejev. Wisselink-Vincent wisten zich als negende te plaatsen. Iljen Kops, die in de eerste ronde al tot stilstand kwam,en met grote achterstand verder moest , knokte terug naar plek tien.
Het parcours in Broechem lag er perfect bij,maar door de hevige regenval is de parking ontoegankelijk geworden.. Geen VLM cross aldus in Broechem dit weekend, zo luidt het laatste nieuws vanuit de VLM-federatie.
De finale van het WK 2022 in het Duitse Rudersberg komend weekend , zuigt uiteraard alle aandacht naar zich toe. Met recht en reden trouwens. De organiserende club MSC Wieslauftal viert haar zeventigste verjaardag , er wordt voor de zestigste keer gecrosst Am Königsbronnhof in Rudersberg én er wordt veertig jaar wereldkampioenschap zijspanccross gevierd, met tal van WK-toppers uit de afgelopen vier decennnia op en naast het circuit ! In de strijd om de WK-kroon 2022 blijven er nog twee kandidaten over, die slechts door vijf WK-punten van mekaar gescheiden zijn. Een regelrecht Vialle-Geerts scenario. Wie wint is wereldkampioen ! Klaar. Ondanks Etienne Bax tegen een achterstand van vijf punten aankijkt , beschikt de regerende wereldkampioen wél over de beste kaarten. Afgelopen weekend liet het koppel Bax-Cermak in Lierop nog es duidelijk zien wie er momenteel de nummer één van de scène is. Etienne Bax kan in Rudersberg zijn vijfde wereldtitel laten optekenen,en zou daarmee op gelijke hoogte komen van de legendarische Let Kristers Sergis. Voor co-piloot Ondrej Cermak,zou het de allereerste Tsjechische wereldtitel kunnen worden. Maar dat geldt evenzeer voor de huidige WK-leiders, het Ests-Finse koppel Kert Varik en Lari Kunnas. Nooit eerder werd een Est of een Fin wereldkampioen sidecarcross. Wie het ook wordt, we krijgen dus sowieso een primeur zondagavond in Rudersberg. En er is meer !
We hebben er enkele jaartjes moeten op wachten – Covid 19 , weetjewel – maar komend weekend kan het lang verwachte Rudersberg jubileum weekend dan toch eindelijk plaats vinden. Het wordt sowieso een ‘once in a lifetime event’ , dus het is zaak om er bij te zijn. Er komt géén herkansing ! Of toch zeker niet in de eerstkomende jaren. Een niet te missen sportweekend voor elke rechtgeaarde zijspan – en motorcrossliefhebber tout court.
Het eerste WK zijspancross werd verreden in 1980. In 2020 had men in Rudersberg al het plan opgevat om veertig jaar WK (1980 – 2020) uitbundig te vieren,maar een Chinese vleermuis besliste er toen anders over. Ook vorig jaar bleven de motoren stil Am Königsbronnhof, maar dit jaar wordt het wachten beloond. In Rudersberg staat komend weekend een driedubbel jubileum op het menu !
De organiserende club MSC Wieslauftal bestaat zeventig jaar. Het is bovendien voor de zestigste keer dat er motorcross wordt georganiseerd in Rudersberg. En dààr bovenop komt het veertigjarig jubileum van het FIM wereldkampioenschap zijspancross uitgebreid aan bod .Met een heuse Race of the Champions. Een demo race met aan de start heel wat grote namen uit het WK van de voorbije veertig jaar, en zelfs enkele toppers die er al bij waren van toen de zijspancross de WK-status nog niet had,en er in de seventies nog werd gestreden om de FIM Europese titel. Herbert Simon is er zo eentje,die straks in Rudersberg nog es zijn 1970 Wasp Hedlund zal aan trappen. Ook Oostenrijker Bruno Schneider komt naar Rudersberg afgezakt,op een Norton Wasp,bouwjaar 1975.
Het lijkt er op dat ,met het seizoenseinde in zicht, het steeds beter gaat in het wereldje van de mondiale zijspancross. Rum vijfenveertig aangemelde teams voor de Grand Prix in Rudersberg komend weekend ,en ook voor de Sidecarcross of Nations in Kramolin, de week erna, hebben zich vijftien landenteams aangemeld. Vijftien maal drie sidecars per land , dat zijn eveneens vijfenveertig bemanningen in totaal. Full house dus ! De SMX of Nations werden de afgelopen drie jaar allerminst een succes voor onze landgenoten, die telkens helemaal in de achterhoede eindigden. Gelukkig heeft elk nadeel ook een voordeel, en aldus kan het dit jaar enkel maar beter gaan voor team Belgium, dat wordt gevormd door M. Vanluchene – R. Bax , D. Sanders – L. Rostingt en J. Van Daele – S. De Schacht. Bij de Quads worden onze nationale kleuren verdedigd door Randy Naveaux, kersvers Dutch Master of Quads Jan Vlaeymans ,en Kjell Op de Beeck.
Ons Belgisch sidecarteam of Nations werd tijdenns de Grand Prix van Kaplice onlangs,officieel voorgesteld ,samen met teammanager Wim Verbrugghe.
Ook de gekende Belgische team spirit komt straks op de SMX of Nations in Kramolin, weer tot leven,met zowel op vrijdag- als op zaterdagavod opnieuw een heuse Bourgondishe Belgische avond Inschrijven voor dit niet te missen Belgisch motorsportfeestje ka n via Dominique Lefebre (0495 20 78 00) of via Michel Vanhauwe (0476 88 75 28) ,voor de luttele prijs van negenendertig euro voor de beide avonden, of vijfentwintig euro voor wie enkel op zaterdagavond deelneemt
De foto’s van ons Belgische team,bij de gele knop ‘Lees meer’.
(Van links naar rechts : team manager W. Verbrugghe , Steve De Schacht en Jason Van Daele , Marvin Vanluchene en Robbie Bax, Davy Sanders en Luc Rostingt , manager Dominique Lefebre.)