KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
Het is nog even wachten op de eerst volgende Grand Prix (Iffendic 1 en 2 juli). Tijd zat dus om nog even na te genieten van die van vorig weekend in Kegums. De mannen van de WSC filmcrew maakten er weer een meesterwerk van, en dat is , zoals het ondertussen vaste prik is geworden, te bewonderen vanaf woensdagavond via www.fimsidecarcross.com. Of via de gele knop 'Extra'. Veel kijkplezier.
‘Ik hoop van niet, maar ik vrees van wel ‘ was het antwoord van Kristof Santermans zondagochtend in Kegums toen we hem vroegen of hij vreesde voor een breuk aan zijn rechterhand. Santermans had zaterdag tijdens de prekwalificatie, bij een kwalijke landing na een verre sprong zijn rechterhand zwaar verstuikt. Zwaar ingetapet en met een van pijn verwrongen gezicht slaagde ‘Santi’ er alsnog in tijdens de kwalificaties in groep A een negende plaats uit de brand te slepen. Daarmee zat het weekend er meteen op, want er was duidelijk meer aan euh, de hand , dan enkel maar een verstuikte hand.
Terug thuis van de verre verplaatsing zocht Santermans op dinsdagochtend meteen het ziekenhuis op, alwaar het verdict niet mals was.
Het was al heel vroeg heel warm op de zondagmorgen op de in de volksmond genoemde Heeserbergen in Lommel. Het stedelijk motorcross centrum zou de place to be worden om voor de derde maal een België - Nederland te organiseren door BeTeMo Arendonk en dit zowel in de zijspannen als quad klasse. Net zoals de voorgaande keren stond er een gehele armada aan zware machines klaar om de baan te vlakken net voor de start van de reeks der zijspannen. Dat vlakken gebeurde best in een hele korte tijdspanne. Het normale uur schema van de VLM federatie was dan ook aangepast aan dit gebeuren. 28 Teams waren komen afzakken naar Lommel en van Nederlandse kant niet de minste uit de MON federatie. Ook de Nederlandse oud gediende Carlo Van Duijnhoven was van de partij met een dagvergunning. Het zou voor onze Belgen een zware dobber worden om een hoofdrol te kunnen spelen. Nikky Vaes had er voor gekozen om niet bij de karren maar bij de quads aan te treden. Hierdoor kwam Yan Hereygers voor een keertje in het bakje te staan bij Jimmy Vaes wiens vaste partner, Jimmy Horyon, er voor gekozen had om in Venlo een " obstacle run " te gaan doen. Door de breuk met Peter Verlinden deed Glenn Van Der Schraelen beroep op voormalig wereldkampioen Dagwin Sabbe. Zou dit misschien vonken kunnen geven ? Afwachten en zien was het antwoord. We zouden in deze wedstrijd voor een keertje ook een groep zijspannen B krijgen en enkele teams die we hier dachten te zien bleven om verschillende redenen afwezig. Ook Larris Hendrickx zoon van bestuurslid Vic en zelf piloot binnen het BeTeMo team was niet paraat. Later bleek dit omwille door een operatie dat zijn vrouw heeft moeten ondergaan. Kirsten had haar meniscus en kruisbanden gescheurd.
BAX-MUSSET KNOKKEN TERUG.
De tweede manche begon met drie kwartier vertraging nadat een bulldozer de geest had gegeven op het midden van het startveld, en die niet meteen kon verplaatst worden. Als de nood echter het hoogst is, is er in zijspanland gelukkig altijd een Massey Ferguson nabij, en om kwart voor vijf viel het starthek aldus voor de tweede keer. Weer waren Willemsen-Bax de snelsten weg, voor Bax-Musset, Sanders-Soenens, Hermans-van Gaalen, Daiders, Giraud en Veldman. Vanluchene werd door enkele concullega’s van de baan gedrukt en kon als 29ste opnieuw op pad.
Vooraan trokken D. Willemsen en E. Bax meteen een gat. Op een tiental seconden volgden na een paar ronden Hermans-van Gaalen en Veldman-van der Putten. Al oranje wat de klok sloeg aldus voorin. Sanders-Soenens bliezen lange tijd een aardig deuntje mee op plaats zes, in het spoor van de Fransman Valentin Giraud. Daiders-Stupelis vielen reeds na drie ronden weg met een afgebroken achterschokbreker.
Geen Kristof Santermans aan de start, wiens duimblessure het hem onmogelijk maakte om te racen. Giraud-Mucenieks namen de kopstart, maar lieten zich na een paar honderd meter in de luren leggen door Willemsen-Bax. Iets wat hen later in de wedstrijd nog zuur zou opbreken. Vanluchene, Veldman, Bax, Daiders en Brown waren eveneens bij de les. Vooraan zonderden Willemsen en Giraud zich algauw af van de rest, maar wat Giraud ook probeerde, de koppositie terug overnemen van de tienvoudig wereldkampioen , dàt zat er niet meer in. Iets over halfkoers gingen Willemsen-Bax zelfs ietsje weglopen en moest Giraud nog vijf seconden toegeven op plaats twee. De hevige strijd om plaats drie leverde een aardig spektakel op.
34 teams waren aanwezig, waarvan er 33 de kwalificaties haalden. Bij een onschuldige val tijdens de pre-kwalificaties brak Brett wilkinson zijn rechter sleutelbeen , zodat er niks anders op zat dan in te pakken en als de bliksem koers te zetten richting Herentals waar het operatiebed bij dr. Claes reeds gespreid was voor Wilkinson.
Willemsen-Bax namen kopstart in groep A voor Sanders-Soenens, Vejchoda, Hermans-van Gaalen, Bax-Musset en Veldman-van den Bogaart. Willemsen ging er meteen vandoor en werd niet meer verontrust. Hermans-van Gaalen stootten na drie ronden door naar twee, en werden drie ronden later afgelost door bax-Musset. Willemsen was definitief gaan vliegen, Bax liep 15 seconden later als tweede binnen, en Hermans diende zich op drie finaal nog flink te reppen tegen de van ver terug gekeerde thuisrijders Daiders-Stupelis. Sanders-Soenens vielen terug toen de dodemansknop uit het contact ging en Veldman-van den Bogaart er slechts met de grootste moeite omheen konden. In de slotfase kon Sanders alsnog Veldman terug bijbenen en inhalen. Beste Belg dus voor Sanders-Soenens. Goeyvaerts-van Hal kwamen op acht nooit in de problemen en kwamen in de slotfase zelfs nog aardig in de buurt van zevende man Vejchoda. Startplaats op de eerste rij voor ‘Stanneke’ Goeyvaerts, en daar was ie dik tevreden mee.
Santermans-Daiders werden negende en dat was in de gegeven omstandigheden een succes.
34 teams passeerden de technische controle, de weersvoorspellingen in Kegums zijn schitterend en de Zelta Zirgs Mototrase ligt er stralend bij. Wat wil een mens nog meer ? Live-timing uiteraard. Via de gele knop 'Extra' kunt u dit weekend de wedstrijden live mee volgen. Denk er wel aan dat er een tijdsverschil van één uur is met Belgenland. U dient dus een uur vroeger op post te zijn als gewoonlijk. Of om het maar meteen in' Belgischen tijd' te zeggen : Vandaag kwalificaties om 14.00 uur en 15.00 uur. Last Chance om 16.20 uur. De wedstrijden op zondag worden verreden om 12.15 uur en om 15.00 uur. Enjoy it !
Hij rijdt dan wel niet meer mee in het WK, onze wereldkampioen Jan Hendrickx, maar helemààl stil zitten doet hij nu ook weer niet. Afgelopen weekend was de wereldkampioen van 2016 een opgemerkte toeschouwer op de Grand Prix in Chaumont. Op zondagavond sjeesde Hendrickx richting Zwitserland, alwaar in Muri sinds jaar en dag de internationale ‘Pfingsten Montag Seitenwagen Motocross’ . Hendrickx verscheen er aan de start met het - what else – rijnummer één uiteraard , en werd bijgestaan door co-piloot Marius Strauss.
Jan Hendrickx : “ Marius Strauss is er zo’n beetje de plaatselijke held, en de organiserende club in Muri had me uitgenodigd om samen met Strauss de wedstrijd te betwisten. Normaal rijdt Strauss samen met de snelle Zwitser Marco Boller, maar die is momenteel herstellende van een beenbreuk. Ik was er dus eigenlijk zo’n beetje de stand-in voor Marco Boller.”
De Grand Prix zijspancross van Letland. Sinds jaar en dag gepositioneerd in Kegums. Alhoewel ook Cesis en ondertussen Stelpe de mondiale zijspancrossers reeds over de vloer kregen. Vijfvoudig wereldkampioen Kristers Sergis liet in zijn gloriejaren in Kegums meermaals de bodem daveren, làng voor er sprake was van een solo Grand Prix in Letland. Ondertussen hebben ook de MX2 en de MXGP-rijders de charmes van het middelste van de drie Baltische Staten ontdekt. En, ondertussen organiseert Kristers Sergis himself de Grand Prix van Letland.
Of thuisrijders Daiders-Stupelis er komend weekend ook de Letse bodem zullen kunnen laten daveren valt nog af te wachten. De resultaten van de jongste wedstrijden zijn in elk geval weinig hoopgevend, maar . . . voor eigen publiek kan men altijd iets meer.