KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
Hoe hard kan het noodlot zijn ! Komende zaterdag had René Boon ,op de Grand Prix in Heerde nota bene, zijn zesenvijftigste verjaardag moeten kunnen vieren. Een ongelukkige fatale crash tijdens de Sidecars Veterans race afgelopen zondag in het Tsjechische Kramolin besliste er anders over.
René Boon behaalde zijn grootste successen aan de zijde van noorderbuur Marcel Willemsen, met wie in 2004 dertiende werd in het wereldkampioenschap en twee jaar eerder al es zestiende. Na zijn actieve carrière was de immer behulpzame en vriendelijke R. Boon nog een lange periode chauffeur en mekanieker in het Team van Daniel Willemsen,waarmee nog diverse wereldtitels werden behaald.
René Boon wordt komende dinsdag 16 mei om 13 uur begraven, in de aula Stuifduin, Norbert Neeckxlaan, 3920 in Lommel.
Als laatste eerbetuiging aan René Boon wordt opgeroepen tot al wie kan, om een erehaag met zijspancrossmotoren te vormen , en op te stellen vanaf 11:30 uur op de parkeerplaats aan de begraafplaats aan de Norbert Neeckxlaan in Lommel. Deze oproep werd verspreid via facebook,en klinkt als volgt :
“Dinsdag 16-05-23 willen we graag een grote erehaag van zijspannen vormen ter ere van René zijn laatste rit. Hierbij willen we iedereen die René en de familie een warm hart toe draagt. vragen om 16-05-23 om 11:30 uur te verzamelen op de parkeerplaats van de begraafplaats in Lommel,aan de Norbert Neeckxlaan 156 3920 Lommel België. Zodat we van daaruit een mooie haag kunnen vormen in de Norbert Neeckxlaan, ter ere van René Boon. Waarna iedereen uitgenodigd is voor de dienst. “
Via de gele knop ‘Extra’ komt u bij de link terecht alwaar u zich kunt aanmelden.
Bij de gele knop ‘Lees Meer’vindt u de rouwkaart
(foto FB)
Wegens het tragische ongeval vorige zondagmiddag tijdens de veteranen sidecars klasse in Kramolin, werden de beide races om het WK zijspancross later op de dag geannuleerd, en aldus werd er niet gestreden om de WK-punten door de ‘grote’ jongens , in Tsjechië. De WK-tussenstand blijft zodoende onveranderd. De voorbeschouwing echter niet. Het circuit in Heerde is een zandbak pur sang, en dat heeft flink wat gevolgen voor de huidige WK-leiders Marvin Vanluchene en Nicolas Musset, die er nu – naast Bax-Cermak en Hermans-vd Bogaart, ook nog enkele andere Nederlandse WK-equipes zoals Keuben-Rietman en Van Werven-de Veene bij krijgen als rechtstreekse podiumkandidaten. Niet dat we Vanluchenes zandcapaciteiten onderschatten, maar het wordt in Heerde toch zo’n beetje een strijd van één tegen allen. Een zwaar zandcircuit zorgt overigens ook elke keer weer voor de nodige verrassingen ! Opstoppingen, gekapseisde rijders, gedubbelde rijders die niet snel genoeg uit het spoor geraken, oververhitte en sputterende motoren , slecht werkende veringen , het zijn allemaal stuk voor stuk éxtra dimensies in een zandwedstrijd voor sidecars, zodat je dus eigenlijk ook een flinke dosis geluk kunt gebruiken om op het eind van de dag aan twee goeie resultaten te geraken.
De organiserende club MSV NOV Heerde, heeft er de afgelopen weken werkelijk alles aan gedaan om het circuit aantrekkelijker, breder, vloeiender en spectaculairder te maken (zie foto’s) , en er werd zelfs vorige week al een testride georganiseerd, waar o.a. onze Belgische kampioen Jason Van Daele van de partij was.
MCLB is de komende weken te gast in West-Vlaanderen,om te beginnen nu zondag in Oostrozebeke, waar MC De Verre Ginstecrossers, één van de oudste organisatoren binnen MCLB, in staan voor de organisatie. Begin augustus wordt op het gehucht ‘De Ginste’ elk jaar de wijd en zijd bekende zijspancross-wedstrijd voor vrijetijdsrijders georganiseerd. Komende zondag staat een proef om het MCLB-kampioenschap geprogrammeerd. Thuisrijders Delmotte-Valcke en Valcke-Verbrugghe lijken de voornaamste kanshebbers voor de titel in de A-klasse anno 2023. In de B-categorie is er flink wat aanwas van nieuwe rijders dit jaar, en zijn er verschillende kandidaten voor de dagzege én voor de titel GPS adres : Gentstraat, 8780 Oostrozebeke. Bij de gele knop ‘Extra’ de route om het circuit aan de Gentstraat te bereiken.
VMCF organiseert komend weekend in Zoutleeuw, alwaar het doorwinterde MX Zoutleeuw MX-team, naast de reguliere VMCF-categoriën, ook de VLM & VMCF-sidecars op het programma heeft staan. Op zaterdag, na het jeugdprogramma kan er gebarbecued en gefuift worden in de feesttent, alvorens op zondag het hoofdprogramma wordt gepresenteerd. GPS : Dungelstraat, 3440 Zoutleeuw.
In het Nederlandse Heerde vindt de derde wedstrijd om het wereldkampioenschap zijspancross plaats,met op zaterdagnamiddag de kwalificatieraces (15 uur groep A, 16 uur groep B) , en op zondag de Grand Prix wedstrijden (reeks één om 13:15 uur, reeks twee om 16 uur) .
Elf sidecars aan de start in Lummen gisteren, waar de VLM-kampioenen Nick Janssens en Dave Goris er in beide manches met kop en schouders bovenuit staken. Jimmy Vaes en Wim Swennen werden twee keer tweede, Ben Segers en Peter Verlinden twee keer derde, zodat er achteraf geen rekenmachine moest boven gehaald worden om het dagpodium te becijferen.
In de B-categorie blijven Kenny van de Plas en Dennis Derboven de zeges opstapelen. Dat was in Lummen niet anders. Kjentl en Johan Hereygers werden dankzij een sterke tweede heat, tweede overall, voor Koen Merlier en Kjell Hereygers. Onze man Francois Rombouts was er opnieuw bij, en zorgde voor een uitgebreide fotoreportage.
Volgende week zijn de VLM-VMCF sidecaristen aan de slag in Zoutleeuw.
In het Franse Brieuc, wonnen - in afwezigheid van enkele toppers die afgereisd waren naar de WK wedstrijd in Tsjechië – Hamard-Hupon de drie manches om het Franse kampioenschap. Slechts achttien teams verschenen aan de start op het Vallee du douvenant circuit in Bretagne, waaronder één Belgische equipe. Gommeren-Vanhamel pakten er de elfde plaats in het dagklassement.
Met veertien teams aan de start was het starthek mooi gevuld in Wontergem waar Van Malderen-Dhondt de eerste leiders van de dag waren, maar later wegvielen met machinepech. De B-kampioenen van vorig jaar,Valcke-Verbrugghe trokken de reekszege naar zich toe , voor van Grembergen-Hoste die op de organisatie van hun sponsor, gebrand waren op een sterke prestatie. Merreel-van Mol hadden eindelijk es hetgeluk aan hun zijde en dat resulteerde meteen in plek drie, voor de regerende A-kampioenen Delmotte-Valcke, die er een flinke inhaalrace hadden moeten uit persen. In de tweede manche namen Yens Delmotte en Joey Valcke revenge door de reeks op hun naam te schrijven, voor een opnieuw sterk rijdende Daen Valcke en Tom Verbrugghe die hiermee zeker waren van de dagzege. Sander Lauwers en Jasey Vlot mochten als derde A-equipe mee naar de huldiging. In de B-categorie waren Van Grembergen-Hoste opnieuw de besten, waarmee de dagzege in eigen huis bleef. Merreel-van Mol bevestigden hun sterke rijden van reeks één, en werden tweede B-team in het dagklassement, voor de regelmatige S. Huysentruyt-F. Wittebolle. Onze man Brain stond opnieuw op de eerste rij om alles perfect op de gevoelige plaat vast te leggen. Volgende week wordt er gecrosst op de heilige MCLB-grond in Oostrozebeke.
Na een zware valpartij in de start van de eerste manche van de oldtimers sidecars, waarbij het Nederlands-Belgische koppel H. Bijlmakers-R. Boon hard ten val kwam, werd de race meteen stil gelegd. De hulpdiensten waren bijzonder snel ter plaatse , maar ondanks de snelle en efficiënte interventie mocht er voor co-piloot René Boon helaas geen hulp meer baten. Rijder Hans Bijlmakers werd overgebracht naar het ziekenhuis waar een schouderblessure en enkele gebroken ribben werden vast gesteld. De wedstrijdleiding besliste na het ongeval om de rest van het programma te annuleren zodat de twee manches om de Grand Prix in Kramolin aldus niet werden verreden.
René Boon werd , op een week na, net geen zesenvijftig jaar. René startte aanvankelijk zijn carrière als co-piloot bij zijn broer Rudy Boon in de Belgische liefhebbersfederaties. Van 2001 tot 2004 was René Boon co-piloot in het WK aan de zijde van Marcel Willemsen,met als sterkste prestaties een dertiende plek in het WK van 2004,en een zestiende plaats op de WK-ranking van 2002. Na zijn actieve carrière werd René Boon mekanieker-chauffeur in het team van Daniel Willemsen,bij wie hij verschillende wereldtitels wist te behalen. De jongste jaren reed René af en toe nog mee in vrijetijds – of veteranenwedstrijden met zijn broer, en sprong af en toe nog es in als invaller co-piloot, zoals in het nevenprogramma van de Grand Prix in Kramolin in Tsjechië vandaag. Het noodlot besliste er over dat het voor de immer vriendelijke en opgewekte René Boon helaas zijn laatste rit zou worden. Een zware domper voor de ganse nationale en internationale zijspancrossfamilie waarin René Boon overal een graag geziene gast was.
(foto's warm up GP sidecars Kramolin)
Het gebeurt niet zo vaak dat de toppers mekaar treffen tijdens de kwalificaties van een Grand Prix, maar door een speling van het lot (Vanluchene leider, Hermans derde en Bax vijfde in de voorlopige tussenstand) kregen we in Kramolin al meteen een idee van de onderlinge waardeverhoudingen. Met vierendertig aanwezige teams werd er gekwalifeerd in twee groepen. In groep A troffen kopstarters Hermans-van den Bogaart meteen Vanluchene-Musset en Bax-Cermak – hoe kan het anders – als naaste achtervolgers. Die tweekonden een viertal ronden de schijn ophouden,maar daarna werd het al snel duidelijk dat Koen Hermans een maatje te groot was voor de concurrntie. Vanluchene kon op plek twee wél afstand nemen van derde man Bax, die echter in de slotronden in de gietende regen ,nog akelig dichtbij kwam bij tweede man Marvin Vanluchene. De broers Lielbardis zaten van meetaf aan op plek vier met de Zwitsers Heinzer-Betschart in het wiel,die iets over halfkoers derol moesten lossen. Om plek zes woedde een hevige strijd, die finaal beslist werd in het voordeel van de Franse broers Prunier,op de hielen gevolgd door Van Werven-de Veene,die zich finaal nog flink moesten reppen om de aandringende Hurkmans-Bax en de fel naderbij geslopen Van de Lagemaat-Van Hal af te blokken.
Uiteraard zijn komend weekend de meeste ogen gericht op de prestaties van onze landgenoten in het Tsjechische Kramolin, alwaar de derde WK-wedstrijd – uit een rij van veertien – om de wereldtitel 2023 wordt verreden. Kramolin is een piepklein plaatsje , vlakbij het historische stadje Nepomuk, zo’n veertig kilometer ten zuidoosten van de stad Plzen. GPS : Kramolin 6, 33501 Kramolin Nepomuk.
Ook in eigen land wordt er opnieuw volop gezijspancrosst. MCLB trekt naar Wontergem, op de West-Oostvlaamse grens, alwaar MC Kweetetnie en de mannen van Janson Floor de handen in mekaar slaan. GPS adres : Terdonckstraat 9800 Wontergem-Deinze.
Bij VLM wordt er gemotorcrosst in Lummen, waar de organisatie in handen is van het Fun MX-team. GPS adres : Kwezelsraat, 3560 Lummen.
En in Frankrijk wordt er gestreden om de Franse kampioenschapspunten, in Saint Brieuc. De leiders in de tussenstand M.Vanluchene-N. Musset, alsook naaste achtervolgers E & K. Prunier verschijnen er niét aan de start, wegens de Grand Prix in Tsjechië op dezelfde dag. Niet dat dit de titelkansen van de WK-rijders hypothekeert , aangezien zij op het eind van het seizoen, het gemiddelde van alle andere Franse kampioenschapswedstrijden krijgen bijgeteld, per afwezigheid wegens deelname aan het WK. Voor Vanluchene schuilt er echter nog één Frans reglementair addertje onder het gras . . . Het is namelijk nog niet geheel duidelijk of het enkel de Franse rijders zijn die deze punten er krijgen bij geteld op ’t eind van het seizoen, of ook de buitenlandse rijders . . . Wordt ongetwijfeld nog vervolgd dus . . . GPS adres voor het Vallee du Douvenant circuit in Saint Brieuc, in het hartje van Bretagne : rue Chaptal 67 B, 22 000 Saint-Brieuc (F ) .
De mondiale zijspancrossers lijken er de jongste tijd vooral de nieuwe trend uit het wielrennen op na te houden : De grote namen ontwijken elkaar, en treffen mekaar enkel en alleen als het er écht toe doet. VD Poel wint Paris-Roubaix, maar dan zijn Evenepoel en Pogacar er niet bij. Pogacar wint de Ronde van Vlaanderen, waar . . . Evenepoel niet aan deelneemt. En Evenepoel wint L-B-L , maar dan zonder . . . Van der Poel en Van Aert, en eigenlijk ook zonder Pogacar. De eerste keer dat deze heren écht met mekaar in de clinch gaan, zal pas begin augustus zijn, op het wereldkampioenschap in Glasgow.
Op het wereldkampioenschap zijspancross is het – gelukkig - zo lang niet wachten. Dàt vindt komend weekend al plaats, in het mooie Tsjechische Kramolin. En ook hier wisten de grote tenoren mekaar netjes te ontwijken de afgelopen weken. WK-leiders Vanluchene-Musset wonnen in het Franse Thouars de drie heats om het Franse kampioenschap, maar trokken niet naar het Nederlandse Halle en ook niet naar de 1 mei klassieker in het Duitse Kamp Lintfort. In Halle waren Hermans-vd Bogaart de lonely winners of the day en lieten de race in Kamp Lintfort een dag later schieten. Dààr kwam de 1 mei-klassieker dan op naam van Bax & Cermak. En daarmee wonnen de drie topfavorieten de afgelopen weken élk hun eigen wedstrijd, en trekken bijgevolg vol vertrouwen richting het Tsjechische Bohemen.
De jaarlijkse 1 mei klassieker werd vandaag voor de zeventigste (!) keer georganiseerd, en is een triomftocht geworden voor wereldkampioenen Etienne Bax en zijn Tsjechische bijrijder Ondrej Cermak , ondanks dat er in beide manches bij de start niet meteen naar uit zag. In heat één waren het Prümmer-Steegmans die de kopstart pakten, voor Oostenrijkers B. Weiss en P.Schneider. Bax-Cermak wisten in de tweede koershelft de situatie naar hun hand te zetten en wonnen met miniem verschil voor Tim Prümmer met onze Jarno Steegmans aan boord. Iets verderop volgden Weiss & Schneider. Davy Sanders en Luc Rostingt liepen een halve minuut later als vierde binnen,voor de sterk rijdende Joachim Reimann,die Martin Betschart aan boord had. Van de Lagemaat-van Hal werden zevende. Vos-Susebeek liepen als elfdebinnen, net voor Kevin Van Vaerenbergh-Jens Mans.
Ook in de tweede manche waren Prümmer & Steegmans de snelste starters, voor Sanders-Rostingt die nu wél es vanuit een goeie uitgangspositie aan hun wedstrijd konden beginnen.