KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
We hebben er enkele jaartjes moeten op wachten – Covid 19 , weetjewel – maar komend weekend kan het lang verwachte Rudersberg jubileum weekend dan toch eindelijk plaats vinden. Het wordt sowieso een ‘once in a lifetime event’ , dus het is zaak om er bij te zijn. Er komt géén herkansing ! Of toch zeker niet in de eerstkomende jaren. Een niet te missen sportweekend voor elke rechtgeaarde zijspan – en motorcrossliefhebber tout court.
Het eerste WK zijspancross werd verreden in 1980. In 2020 had men in Rudersberg al het plan opgevat om veertig jaar WK (1980 – 2020) uitbundig te vieren,maar een Chinese vleermuis besliste er toen anders over. Ook vorig jaar bleven de motoren stil Am Königsbronnhof, maar dit jaar wordt het wachten beloond. In Rudersberg staat komend weekend een driedubbel jubileum op het menu !
De organiserende club MSC Wieslauftal bestaat zeventig jaar. Het is bovendien voor de zestigste keer dat er motorcross wordt georganiseerd in Rudersberg. En dààr bovenop komt het veertigjarig jubileum van het FIM wereldkampioenschap zijspancross uitgebreid aan bod .Met een heuse Race of the Champions. Een demo race met aan de start heel wat grote namen uit het WK van de voorbije veertig jaar, en zelfs enkele toppers die er al bij waren van toen de zijspancross de WK-status nog niet had,en er in de seventies nog werd gestreden om de FIM Europese titel. Herbert Simon is er zo eentje,die straks in Rudersberg nog es zijn 1970 Wasp Hedlund zal aan trappen. Ook Oostenrijker Bruno Schneider komt naar Rudersberg afgezakt,op een Norton Wasp,bouwjaar 1975.
Het lijkt er op dat ,met het seizoenseinde in zicht, het steeds beter gaat in het wereldje van de mondiale zijspancross. Rum vijfenveertig aangemelde teams voor de Grand Prix in Rudersberg komend weekend ,en ook voor de Sidecarcross of Nations in Kramolin, de week erna, hebben zich vijftien landenteams aangemeld. Vijftien maal drie sidecars per land , dat zijn eveneens vijfenveertig bemanningen in totaal. Full house dus ! De SMX of Nations werden de afgelopen drie jaar allerminst een succes voor onze landgenoten, die telkens helemaal in de achterhoede eindigden. Gelukkig heeft elk nadeel ook een voordeel, en aldus kan het dit jaar enkel maar beter gaan voor team Belgium, dat wordt gevormd door M. Vanluchene – R. Bax , D. Sanders – L. Rostingt en J. Van Daele – S. De Schacht. Bij de Quads worden onze nationale kleuren verdedigd door Randy Naveaux, kersvers Dutch Master of Quads Jan Vlaeymans ,en Kjell Op de Beeck.
Ons Belgisch sidecarteam of Nations werd tijdenns de Grand Prix van Kaplice onlangs,officieel voorgesteld ,samen met teammanager Wim Verbrugghe.
Ook de gekende Belgische team spirit komt straks op de SMX of Nations in Kramolin, weer tot leven,met zowel op vrijdag- als op zaterdagavod opnieuw een heuse Bourgondishe Belgische avond Inschrijven voor dit niet te missen Belgisch motorsportfeestje ka n via Dominique Lefebre (0495 20 78 00) of via Michel Vanhauwe (0476 88 75 28) ,voor de luttele prijs van negenendertig euro voor de beide avonden, of vijfentwintig euro voor wie enkel op zaterdagavond deelneemt
De foto’s van ons Belgische team,bij de gele knop ‘Lees meer’.
(Van links naar rechts : team manager W. Verbrugghe , Steve De Schacht en Jason Van Daele , Marvin Vanluchene en Robbie Bax, Davy Sanders en Luc Rostingt , manager Dominique Lefebre.)
In Lierop vond gisteren de finale plaats van The Dutch Masters of sidecarcross, het Open Nederlands Kampioeschap dus. Voor E. Bax-O. Cermak die de titel reeds op zak hadden was dit nog slechts een formaliteit, maar dat was aan hun rijden niet te merken. Een hevige stortbui zaterdagnacht zorgde ervoor dat het circuit er aanvankelijk vrij zwaar bij lag, maar naarmate de dag vorderde droogde alles snel op. Zestien equipes verschenen aan de start, waaronder ook enkele Belgen. Bax & Cermak,die komende zondag in Rudersberg op jacht gaan naar de wereldtitel,maakten er een flink doorgedreven training van gisteren,en dat hebben de concurrenten aan den lijve ondervonden. Zowel in de eerste als in de tweede heat leidden Bax en Cermak van start tot finish, en smeerden de verzamelde tegenstand telkens een achterstand van veertig seconden aan de broek. Hermans-Musset werden twee keer tweede. Marvin Vanluchene en Robbie Bax kwamen in de eerste heat als vijfde uit de startblokken,rukten al snel op naar drie,maar reden zich daarna even vast,samen met Koen Hermans. Plek drie was het hoogst haalbare.
Een ervaren organisator als MC Avanti , een heerlijk herfstzonnetje en twee titelkandidaten die zonder al te veel druk hun finale konden ingaan zorgden ervoor dat het een bijzonder ontspannen en aangename kampioenschapsfinale werd gisteren bij MCLB in Lichtervelde,waar twaalf sidecarteams het inschrijvingsblad tekenden.
Hij heeft amper met een sidecar gereden,Joeri Van Malderen , maar gisteren nam hij,met ervaringsdeskundige Tony Kramar aan boord resoluut de kopstart. De kersverse A-kampioenen Yens Delmotte-Joey Valcke waren ook bij de pinken en – ondanks het absoluut geen must was – maakten zij er toch graag een erezaak van om deze finale te winnen. Na een drietal ronden namen Delmotte-Valcke dan ook het commando over en hielden ter finish zo’n vijftien seconden over op zijspandebutant Van Malderen die moeiteloos tweede werd . Ook in de B-klasse wilden de nieuwe kampioenen Valcke-Verbrugghe maar al te graag laten zien dat zij de terechte kampioenen zijn,en konden iets over halfkoers hun rechtstreekse concurrenten De Schuyter-Wittebolle verschalken,om daarna als derde binnen te lopen. M. Moenaert met invaller L. Bekaert maakten op plek vijf het B-festival compleet . Geert Valcke en Mathis Lareu onderstreepten met een zesde plek dat hun podiumplaats in het A-kampioenschapsklassement meer dan terecht is
Een mistige zondagochtend bracht elf sidecarteams aan de start voor de finale van het Belgisch kampioenschap zijspancross 2022. Tegen de middag was het lekkers nazomers warm in Houtvenne en mochten trainingssnelsten Van Daele-Smeuninx als eerste hun plekje zoeken achter het starthek. De finale kondigde zich super spannend aan,want lijstaanvoeder Jason Van Daele telde amper vier punten voorsprong op naaste achtervolger Nick Janssens. Briers-van de Plas manifesteerden zich eens te meer als snelstarters van dienst, maar J Van Daele en Tim Smeuninx , die pas in laatste instantie werd opgeroepen voor deze race , hielden het hoofd koel, en sloegen na enkele ronden toe Naaste achtervolgers Janssens-Gorris gunden de koplopers echter geen rust en er moest gas worden gegeven tot op de finish door Van Daele & Smeuninx die uiteindelijk amper vijf seconden voorsprong telden op hun rechtstreekse concurrenten voor de titel.
Finale, finale en nog eens finale. Het is er stilaan de tijd van het jaar voor. Uiteraard wordt met bijzondere belangstelling uitgekeken naar de finale van het Belgisch kampioenschap zijspancross komend weekend in Houtvenne, gelegen tussen Hulshout en Aarschot. Een finale die nog alle richtingen uit kan met huidig leider Jason Van Daele (138 ptn) en naaste achtervolger Nick Janssens (134 ptn) die met een onderling verschil van slechts vier punten beiden nog alle kansen in eigen handen hebben Ook derde man Marco Briers (116 ptn) is mathematisch nog niet uitgeteld. J. Van Daele kan komende zondag in Houtvenne weliswaar geen beroep doen op zijn bijrijder Steve De Schacht,maar heeft in de persoon van Tim Smeuninx - die de eerste twee BK-proeven al aan boord was bij Van Daele – uiteraard een uitstekende back-up. Voor de top drie van het BK-zijspancross is op zondagavond door de organiserende club MC De Vennecrossers alvast gezorgd voor een passende huldiging. (BK tussenstand bij gele knop ‘Lees meer’ )
Het motor - & zijspancross weekend in Houtvenne begint overigens al op zaterdag waar er naast diverse jeugdcategorieën ook twee reeksen voorzien zijn voor vrijetijds zijspannen,onder de noemer ‘Trofee Marcel Discart’. Voor elke deelnemer is een aandenken voorzien. GPS : Donkenstraat,2235 Hulshout.
In het Westvlaamse Lichtervelde vindt de finale van het MCLB-kampioenschap zijspancross plaats.
In de A-categorie kan de titel Yens Delmotte-Joey Valcke niet meer ontsnappen.
Zegelsem ,in het hartje van de Vlaamse Ardennen , schotelde een schitterend natuurlijk glooiend circuit voor en dàt bracht een flink pak motorcrossers naar de MCLB wedstrijd gisteren. Bij de sidecars stonden ze met achttien teams achter het starthek, waaronder drie gastrijders uit de VMCF-federatie en een paar occasionele zijspanrijders die weliswaar bijzonder goed de gashendel weten zitten. Eén van hen was Kendric van Grembergen, die samen met Tony Kramar goed zijn mannetje wist te staan in heat één en finaal enkel Y. Derlmotte-J. Valcke (A-categorie) en twee B-teams Valcke- Verbrugghe en een sterk presterende Merreel-van Mol moesten laten voor gaan. Kim De Cock,die aantrad met good old Christiaan Goossens als vervanger werd zesde.
Onze landgenoot Marvin Vanluchene liet zich in de herneming niet meer aftroeven bij de start, en dook als eerste het gat in, gevolgd door Justin Keuben, Koen Hermans, Gert van Werven, Lukas Cerny, Gert Gordejev en Etienne Bax,die na één ronde al was door gestoten naar plek vier. Justin Keuben dook na één ronde al de pits in, samen met Davy Sanders. Beiden kenden problemen met de achterrem. Eveneens problemen in ronde één, vlak na de start voor o.a. Tanel Reesna, Adrian Peter, Iljen Kops en Thom van de Lagemaat die betrokken waren bij een gigantische opstopping. Vooraan muisden Vanluchene-Bax en Hermans-Musset er ondertussen gezamenlijk vanonder. Van Werven-vd Bogaart zaten goed op plek drie, maar zagen na enkele ronden al Bax-Cermak in de achteruitkijkspiegel. Halfkoers namen Bax & Cermak dan ook plek drie over, terwijl vooraan Koen Hermans de leidersplaats had overgenomen van Marvin Vanluchene, na een klein stuurfoutje.
Het leek erop alsof Vanluchene-Bax de kopstart namen,maar in de afzink na de eerste scherpe linkse bocht wisten Bax & Cermak hun splinternieuwe bolide er toch nog net voor te gooien om als eerste de Boheemse heuvels op en af te stuiven. Bax-Cermak en Vanluchene-Bax rukten zich meteen los van een achtervolgend pelotonnetje dat bestond uit K. Varik, J. Keuben, K. Hermans , G. van Werven en Gert Gordejev. Tegen zoveel Hollands geweld was de zieke Varik niet opgewassen, en terwijl vooraan Etienne Bax en Marvin Vanluchene steeds verder weg reden schoven Keuben-Rietman en Hermans-Musset door naar drie en vier. Van Werven-vd Bogaart lagen algauw vijfde, WK-leiders Varik-Kunnas weg gezakt naar zes, kregen achter zich Gordejev-Stupelis die verder onheil konden voorkomen. In de start gingen de Fransen Prunier en Devoldere er bij liggen. De broers Leferink en Sanders-Rostingt wisten nog net binnen de top tien de eerste ronde door te komen.
Bax-Cermak raakten vooraan weliswaar nooit verder dan een vijftal seconden weg van Vanluchene-Bax,maar dat betekende wel dat de Belg nooit in positie kwam om een aanval te lanceren op de koppositie, zodat plaatsen één en twee onveranderd bleven.
Stralend zomerweer, een héérlijk natuurlijk circuit in een prachtig decor, en vierendertig sidecars op de afspraak voor de voorlaatste Grand Prix van het jaar. Wat wil een mens nog meer . Beetje smal en moeilijk om in te halen hoorden we links en rechts. Etienne Bax en Koen Hermans die de kwalificatieheats wonnen vandaag, bewezen alvast het tegendeel. In groep A namen L. Cerny en B.. Chopin slim buitenom de kopstart, op de hielen gevolgd door Keuben-Rietman,Hermans-Musset , Varik-Kunnas en Heinzer-Betschart. Thuisrijder Cerny hield het bijna vier ronden vol vooraan, maar toen werd de druk té hoog; Eerst wisten Keuben-Rietman de koppositie over te nemen, even later stelden Hermans-Musset orde op zaken, en bouwden nog een voorsprong op van twaalf seconden op WK-leiders Varik-Kunnnas die uiteindelijk nog net voor de van ver terug gekeerde Van Werven-vd Bogaart finishten. Keuben-Rietman (vierde) en Heinzer-Betschart (vijfde) volgden op luttele seconden. Daarna was het even wachten op kopstarters Cerny-Chopin,die als zesde binnen liepen.